LOADING

Máme 25 let zkušeností

  • MANEK
  • MANEK
  • MANEK
  • MANEK
  • MANEK
  • MANEK

Přerovská 68
779 00 Olomouc

585 316 220

info@manek.cz

Hviezdoslavova 41
627 00 Brno-Slatina

776 195 303

infobrno@manek.cz

Naše prodejny

Olomouc

Přerovská 68
779 00 Olomouc

585 316 220

Brno

Hviezdoslavova 41
627 00 Brno-Slatina

776 195 303

Do kontaktu

Odborné články

Pravidelná údržba a servis elektrocentrál

Výměna motorového oleje a svíček zapalování, čištění vzduchového filtru nebo seřízení vůle ventilů – provoz elektrocentrál MEDVED vyžaduje pravidelný servis a údržbu. Rozhodně jim věnujte dostatek času, odměnou vám bude delší životnost a připravenost v okamžiku potřeby.

 

Před každým startem: kontrola oleje a filtrů

 

Každý den, případně před každým startem elektrocentrály, zkontrolujte hladinu motorového oleje (musí sahat až k hornímu okraji hrdla nádoby) a čistotu vzduchových filtrů. To platí zejména při práci v  prašném či špinavém prostředí – v takových případech kontrolujte čistotu vzduchových filtrů klidně i 2x denně.

 

Znečištěné filtry brání proudění vzduchu do karburátoru, což může vést ke kolísání otáček a špatnému spalování. Zároveň do karburátoru a válce vnikají mikročástice prachu, které po smíchání s olejem obrušují pístní kroužky a válec. Silně zanesený nebo poškozený vzduchový filtr jednoduše vede k rychlému opotřebení až k trvalému poškození motoru.

 

Čištění přitom není náročné – filtrační vložku stačí vyklepat a opatrně profouknout zevnitř směrem ven, molitanovou manžetu vyperte ve vodě s nehořlavým pracím prostředkem a poctivě vyždímejte. Pokud je manžeta silně znečištěná nebo poškozená, vyměňte ji.

 

Po 100 hodinách: výměna oleje a filtru, seřízení svíček

 

Nejvíce servisních prací vás čeká po 100 hodinách provozu elektrocentrály, případně po 12 měsících, pokud elektrocentrálu využíváte méně.

 

Ze všeho nejdřív je potřeba vyměnit motorový olej. Měňte ho ještě z mírně zahřátého motoru, aby lépe odtékal a vzal s sebou všechny nečistoty. Nádoba na olej má zespodu vypouštěcí šroub, takže odšroubujte horní zátku, poté vypouštěcí šroub a nechte starý olej odtéct do připravené nádoby.

 

Následně našroubujte vypouštěcí šroub a doplňte nádobu novým olejem až po horní okraj.

 

Jaký olej do elektrocentrály zpátky doplnit, to najdete v servisní knížce či manuálu elektrocentrály.

 

U jednoválcových motorů HONDA můžete použít minerální olej 15W-40, u dvouválců či jiných značek nic nezkazíte polosyntetikou 10W-40. Do jednoválce nalejte asi 1 litr, u dvouválců počítejte se 2-3 litry oleje.

 

Po 100 hodinách provozu bývá nutné vyměnit vzduchové filtry, i když jste je po celou dobu pečlivě čistili. U toho rovnou demontujte a zbavte prachu všechny chladiče, větráky a mřížky.

 

Pozornost zaměřte také na drobnou elektroniku – vyčistěte lapač jisker a seřiďte a vyčistěte svíčky zapalování.

 

Svíčky čistěte např. drátěným kartáčem, nikdy ale nepoužívejte abrazivní čisticí prostředky – jejich zrnka by mohla ulpět na svíčce a následně vniknout do motoru. Před demontáží svíček očistěte okolí a po vyčištění nastavte vzdálenost elektrod. Ta se liší model od modelu a najdete ji vždy v manuálu. Pro většinu elektrocentrál MEDVED je ideální vzdálenost 0,7 – 0,8 mm.

 

Dalším nutným úkonem je vyčištění odkalovací nádobky. Nevdechujte přitom benzinové výpary a dejte pozor, aby benzin nepřišel do kontaktu s kůží. Nádobku vyjměte, vymyjte ji v nehořlavém pracím prostředku, poctivě vysušte a vraťte zpět na místo.

 

Jednou za rok jděte do servisu

 

Ostatní servisní úkony nechte na autorizovaném servisu, který má k dispozici potřebné nářadí i know-how. V servisu vám vyčistí palivovou nádrž, sítko a karburátor, zkontrolují palivové hadičky, seřídí otáčky motoru i vůli ventilů. Jednoduše provedou generální údržbu celého zařízení. K té patří i kontrola elektroinstalace a provedení elektrorevize dle platné vyhlášky. Navštěvujte servis minimálně jednou ročně, v případě velkého zatěžování elektrocentrály klidně i častěji.

 

Co s benzínem přes zimu?

 

Pokud přes zimu elektrocentrálu odstavujete a nepoužíváte, připravte se na jaře na drobné komplikace.

 

Staré palivo může přes zimu doslova „zalepit“ karburátor a trysku, což způsobí, že nenastartujete motor. Vzhledem k degradačním vlastnostem současných paliv, které udrží své vlastnosti jen asi 3-4 týdny, byste před zimou měli palivo vypustit a odkalit nádobku karburátoru.

 

Co ale v případě, že elektrocentrálu používáte jako záložní zdroj a potřebujete ji mít připravenou? Udržujte nádrž neustále plnou, čímž zabráníte reakci s kyslíkem. Anebo do paliva přidejte aditivum-stabilizátor.

 

Aditivum zajistí, že si palivo uchová potřebné vlastnosti a nezalepí motor. Na výběr máte stabilizátory více výrobců, my doporučujeme Briggs n Stratton (aditivum do paliva FUEL FIT 30 ml nebo 250 ml) či aditivum HONDA (stabilizátor paliva HONDA PRO 250ml).

 

Zobrazit elektrocentrály MEDVED